Printervenlig version

OPSANG: Synger den danske sang på sidste vers?

af Erik Lyhne

Juni 2013

 

Den nye læreruddannelse, som skulle have været et løft for musikfaget, ender med at decimere den individuelle undervisning. LLN – læreruddannelsens ledernetværk har barslet nedskæringer i den individuelle musikundervisning på stort set alle Professionshøjskoler. Det er i disse timer den musikstuderende lærer at akkompagnere til fællessang og lærer at synge de danske sange samt at udvikle evnen til at kunne begå sig vokalt og på et instrument.

I forbindelse med den nye overenskomstaftale for lærere, har vi set at skoleledere allerede melder ud, at musiklærere skal have mindre forberedelse. Hvornår skal musiklæreren have tid til at øve sig til morgensang og fællessang til festlige lejligheder på skolen, for ikke at tale om musicals mv. som er et kæmpe arbejde. Forventes det, at landets musiklærere skal gøre uden eller med reduceret forberedelse?

Jeg tror de skoler, der har et rigt musikliv forhåbentlig vil kunne fastholde det og bakke op om skolens dygtige musiklærere. Men de skoler, hvor musikken ikke prioriteres vil blive kørt over. Konsekvensen er, at der vil være musik på 1. klasse nogle få steder og musik i bumletogsklasse de fleste steder.

Er det det politikerne har ønsket?

Vores undervisningsminister, kulturminister og uddannelsesminister har alle i Dansk Sang udtalt deres visioner om den musiske skole og musikkens betydning for skolens elever.

Musik er en vigtig ingrediens i den musiske skole. Derfor bør de hurtigst muligt sætte ind mod uhensigtsmæssige og utilsigtede konsekvenser af deres handlinger, der ser ud til at blive konsekvensen på landets folkeskoler og på læreruddannelsesstederne.

Lad ikke skolens elever og de fremtidige musiklærere blive gidsler i en verden uden kompetent musikundervisning og uden den danske sang!