Printervenlig version

Musikkens magi

Interview med Mette Storgård Jensen (MS) B&U medarbejder Aarhus Symfoniorkester og Asla Adrian (AA) folkeskolelærer og udarbejder af undervisningsmateriale for Aarhus Symfoniorkester.

af Erik Lyhne

April 2014

 

I har lavet et helt nyt koncept for skolekoncerter i Aarhus Symfoniorkester. Hvordan er det organiseret?

MS: Vi har organiseret vores skolekoncerter således, at alle elever i 1. - 4. klasse bliver tilbudt to koncerter i Musikhuset. Før var det op til skolerne selv at tilmelde sig til koncerterne. Nu er der reserveret koncerter til alle, og man skal i stedet melde afbud, hvis man ikke kan komme. Vores skolekoncerter indgår i en ”pakke”, hvor der også kommer musikere ud på skolerne, og der er udarbejdet undervisningsmateriale til hver koncert.
Med vores nye tilbud, der er lavet i samarbejde med kommunens Børn & Unge afdeling, kan vi sikre, at alle børn i de aarhusianske skoler kan få gode oplevelser med symfonisk musik.

Hvad er bevæggrunden for, at alle børn skal møde symfoniorkestret?

AA: Før var det lidt for tilfældigt, hvilke børn der kom til koncerterne i Musikhuset. Hvem havde hvilken musiklærer? Nogle klasser hørte symfoniorkestret hele tiden, andre kom aldrig af sted. Det er et super tilbud til alle skolebørn i Aarhus, og det var synd, at det var så lærerafhængigt, om børnene kom af sted eller ej. 
MS: Jeg tror, det giver børn rigtig meget at komme til koncerterne og opleve den levende musik i smukke omgivelser. Det er en del af vores kultur, som børnene skal præsenteres for. Vi kan ikke give dem musik nok.
AA: Undervisningsmaterialerne, der knytter sig til skolekoncerterne opfylder alle trinmålene indenfor området Musikforståelse, og så slutter man af med en autentisk koncertoplevelse. Vi snyder børnene for den oplevelse, hvis vi vælger bare at spille musikken på cd eller Youtube. Levende klassisk musik rører os på en anden måde.
MS: Det er en oplevelse for børnene at se 70 musikere, der har brugt hele livet på at spille og blive dygtige på deres instrumenter. Når musikerne kommer ud på skolerne i små grupper og spiller, lærer børn og musikere hinanden lidt at kende, og børnene kan få svar på alle de spørgsmål, de har. Det er med til at give børnene oplevelsen af musikkens magi.

Hvad siger orkestrets musikere til at komme på skolerne?

MS: De synes alle, at det er et rigtig vigtigt område af deres arbejde, og mange ser frem til det. Ikke alle er lige trygge ved det, for undervisningssituationen er ny. Men vi øver os i det.

Hvad siger dine elever til at komme til koncerterne?
 
AA: Børn kan godt mærke, når noget er kvalitet. Og levende klassisk musik spillet i en stor smuk koncertsal af et helt symfoniorkester – dét er kvalitet. Der kan være en hel andægtig stemning blandt børnene, når de træder ind i Symfonisk Sal, wow hvor er her flot! Gennem hele processen bliver børnenes oplevelser taget alvorligt. Det kan de godt lide. De kan f.eks. sidde og pege efter tubaen, mærke paukernes svingninger i gulvet og spørge om harpen er lavet af ægte guld. Det er oplevelser, man ikke kan få i et klasseværelse.
Alt det, der optager børnene, forsøger jeg at indarbejde i undervisningsmaterialerne. Jeg gør mig umage med at målrette hvert enkelt materiale til aldersgruppen. Materialerne skal være enkle at gå til for enhver lærer, de skal være sjove at arbejde med for eleverne, og de skal også have høj musikfaglig kvalitet.

Hvad er indholdet i koncerterne?

MS: Jeg laver skolekoncertprogrammerne for et skoleår ad gangen. I efteråret havde vi skolekoncerter for 3.-4.klasse sammen med ”Singh og Goldschmidt”, som blander europæisk, arabisk og jødisk musik og spiller for fred i verden!
AA: Her var temaet ”Flugt, drømme og håb” og vi arbejdede i materialet med udtryksformer om at være tryg og utryg, og hvordan musikken lyder for at forstærke disse følelser. Musik vækker følelser, og det må eleverne godt mærke.
MS: Her til foråret har vi en introduktion til instrumenterne sammen med Kaya Brüel i rollen som Feen Fumle, der fumler rundt og tilfældigt møder symfoniorkestret. Gennem hende bliver børnene præsenteret for musikerne og instrumenterne. Vi har været så heldige at få en stor donation til orkestret, hvor vi har fået sat robotkameraer op, så vi kan vise detaljer på storskærm.
AA: På denne måde får vi instrumentlære ind i musikundervisningen i 1.-2.klasse. I år har vi desuden nogle koncerter for 5. klasse med ”Sigurd og musikhistorien”, og det er der også lavet materiale til.
MS: I og med at der nu ligger en fast plan for, hvornår den enkelte skole skal til koncert, og alle undervisningsmaterialerne ligger på hjemmesiden i god tid, betyder det, at lærerne nemt kan plotte det ind i årsplanen.

Hvad er ambitionen om 4 år, når I har været igennem første runde af projektet?

AA: Det er, at det kører! At alle skoler forstår, at deres klasser skal høre klassisk musik i Musikhuset hvert andet år. At alle musiklærere synes, at det er et godt tilbud og nemt at gå til. Og at alle børn har fået gode oplevelser samtidig med, at de har lært noget.
MS: At det er blevet en integreret del af skolernes undervisningstilbud, og at de er glade for tilbuddet.

Hvad skal vi gøre med alle de børn, der ikke bor i en større by med et symfoniorkester, der sørger for at tilbyde den levende musik til skolerne?

MS: Vi kan ikke nå dem alle, men vi har nogle arrangementer, som vi udbyder til hele Region Midtjylland. På den måde når vi ud over Aarhus Kommune. Hvis man kommer helt fra Ringkøbing, bliver det en heldagstur med mulighed for at kombinere med andre oplevelser.
AA: Det er langt hen ad vejen en politisk beslutning. I Norge f.eks. satte regeringen et kulturpolitisk projekt i gang for over ti år siden: ”Den kulturelle rygsæk”, hvor målsætningen er, at alle skolebørn i Norge - selv fra de mindste, fjerneste bygder – løbende skal møde professionelle kulturtilbud. Budgettet er på omkring 167 millioner kr. om året. I Danmark er der skam udøvende kunstnere nok til alle skolebørn, men det kræver politisk prioritering.

Find meget mere om Aarhus Symfoniorkester, koncerter og undervisningsmateriale på: www.aarhussymfoni.dk

 


 

Dansk Sang var også på besøg hos Asla og 4. a på Gammelgaardsskolen.

De arbejdede tværfagligt med klassisk musik i musik- og billedkunsttimerne: Dansede folkedans og malede til Brahms ”Ungarsk Dans nr. 5”:

Hvad minder musikken jer om?

 

Hvordan er det at komme til koncertsalen?

Kunne I tænke jer at blive musikere?