Printervenlig version

Koncert med barnet i centrum

om Aarhus Jazz Orchestra.

af Erik Lyhne

Juni 2014

Aarhus Jazz Orchestra har eksisteret i over 37 år. Det startede som Klüvers Big Band og skiftede navn i forbindelse med at Jens Klüver ophørte som orkesterleder. Aarhus Jazz Orchestra regnes for et af Skandinaviens førende, professionelle bigbands, og er med støtte fra Staten og Aarhus Kommune det eneste rytmiske basisensemble i Danmark. Det 19 mand store orkester afholder skolekoncerter over hele Danmark. Gennem disse koncerter inddrages både børn og publikum i en verden af jazz, latin, funk og blues. Projekt skolekoncert består som regel af en tretrins raket:
1. Sange med teksthæfte til børnene og nodehæfte til lærerne samt lydfiler sendes til skolen og børnene indstuderer sangene sammen med deres musiklærer.
2. Ca. 14 dage inden koncerten besøger skolekoncertsdirigent, Nikolai Bøgelund, og orkestrets pianist skolerne og øver sangene med børnene.
3. På koncertdagen afholdes generalprøve samt to koncerter

læs mere: www.aarhusjazzorchestra.dk
Se videoer om skolekoncerterne på You Tube:
Aarhus Jazz Orchestra // Skolekoncerter

 

Dansk Sang har mødt Aarhus Jazz Orchestra under prøverne på Vorrevangskolen i det nordlige Aarhus, hvor vi har talt med en af skolens musiklærere Birgit Larsen, dirigent for skolekoncerterne Nikolai Bøgelund og Louise Bay Larsen, der går i 4. klasse på Vorrevangskolen

Birgit Larsen, musiklærer på Vorrevangskolen:

Hvorfor har Vorrevangskolen meldt sig til projektet med Aarhus Jazz Orchestra?

Vi har som samlet musiklærergruppe meldt os, og vi deltager med alle elever fra 3. – 5. klasse.  Vi synes, det er vigtigt, at eleverne kommer til at opleve musik i professionelle sammenhænge. Jeg tror ikke, at der er mange børn, der får lov til at optræde med et stort jazzorkester med professionelle musikere.  Musikken swinger og kommer ud over kanten, og det kan børnene mærke.  Det bliver en oplevelse for livet, som de altid vil kunne tænke tilbage på. 

Hvad tror du eleverne får ud af at møde de professionelle musikere?

De får en stor oplevelse, og får gennem projektet lov til at være en del af noget, der både er rigtig godt og stort. Sommetider spørger børnene: Hvorfor har vi musik?  Det her er en af de gode begrundelser for, at musikken giver eleverne noget, som andre fag ikke kan. Musik rører ved noget i os, som meget andet ikke gør. Når man skal udvikle en alsidig personlighed, så er musikken også en vigtig del.
Hvis vi kigger på den nye folkeskolereform, så tror jeg heldigvis, at vi får mere musik ind, bl.a. i forbindelse med samarbejdet med musikskolerne. Hvis der er nogle børn, der på den måde kan komme til at spille et instrument, er det bare godt.

Hvordan var det at medvirke i den store afslutningskoncert i Rådhushallen i Aarhus?

De forventningsfulde elever samledes ved indgangen mens forældre og andre gik ind og tog plads i salen. Endelig blev klokken 19.00 og Borgmester Jacob Bundsgaard bød velkommen, og mindedes hvordan han selv havde stået på samme sted for år tilbage, som elev på Skødstrup Skole, da orkesteret hed Klüvers Big Band.
Koncerten startede med at dirigenten introducerede blæsergruppen, som eleverne ikke havde mødt før, og efter det gik det løs, og orkester og kor kastede sig ud i at spille og synge de sange, som vi havde øvet de sidste måneder. Det var en fornøjelse at høre og mærke, hvordan orkesterets professionalisme sammen med elevernes engagement og syngelyst, gav alle tilhørerne en fantastisk oplevelse, og jeg er ikke i tvivl om, at eleverne gik hjem med en følelse af at have oplevet noget helt særligt den aften. 
Tilbage står kun at sige, at musiklærerne, som havde øvet sangene med eleverne de sidste måneder, egentlig gerne ville have været med på scenen og synge. Hvornår er det lige, at man får lov til at synge sammen med et orkester, som swinger så godt.

Nikolai Bøgelund, dirigent for skolekoncerterne med Aarhus Jazz Orchestra

Hvorfor er Aarhus Jazz Orchestra en vigtig aktør på skolerne?

Jeg fokuserer meget på skolekoncerterne som publikumsopdragelse. Eleverne får et kig ned i maskinrummet på en professionel orkesterorganisation og får set, at man kan være ekstrem dygtig musiker og nyde at spille til koncert med skolebørnene. Det er faktisk noget af det, vi får allermest ros for efter projekterne. Det at musikerne bakker 200% op omkring børnekoret og fungerer på lige niveau. Vi spiller ikke for børnene, vi spiller sammen med børnene. Når vi kommer ud på skolerne skal der f.eks. ikke ligge 100 opgaver til de deltagende lærere. Det skal være overskueligt og enkelt at gå til, samtidig med, at der ligger et materiale og en plan for ca. 3 måneders musikundervisning i klasserne. Det kan            man bruge direkte i undervisningen – ikke bare i musiktimerne, men også i andre fag.

Hvor mange koncerter spiller i om året?

Vi spiller over 60 koncerter om året, hvoraf en del er lige som vores projekt her på Vorrevangskolen. Vi kommer over hele landet. Oprindelig var vi en del af Aarhus Amts kulturtilbud, men efter amterne er nedlagt, gør vores finansieringsmodel, at vi kommer meget længere ud i hele Danmark.

Hvad er noget af det bedste du har oplevet undervejs?

Lige efter jeg havde overtaget skolekoncerterne, havde vi en række arrangementer i Aarhus med de samme børn. Her fik børnekoret på en helt anden måde ejerskab over projektet og sangene. De fik dermed også et særligt forhold til orkestret. Det gik op i en højere enhed.  Det var noget ganske særligt med de mange koncerter med de samme børn. Jeg bliver dog meget begejstret og entusiastisk, hver gang jeg står på en skole med en stor flok sangglade børn.

Du bruger meget energi, når du står med børnene, men får du ikke lige så meget tilbage igen?

Jeg bruger rigtig meget energi, men jeg får mere tilbage end hvad jeg bruger. Man bliver bare løftet af at være sammen med så mange syngende børn og deres lærere.

Der er mange tilbud til skolerne her i Aarhus. Hvordan skal skolerne vælge, hvad der er bedst for dem?

Jeg synes på mange måder, at vores tilbud er anderledes end så mange andre, idet der ligger et kæmpe ansvar hos de medvirkende børn. De skal kunne alle sangene, når vi kommer ud på skolerne. Ellers dur det ikke. Det er ikke et musikalsk tilbud, hvor der kommer nogen og spiller for børnene, det er et musikalsk samarbejde, hvor ansvaret hovedsageligt er hos børnene.

Hvad får børnene ud af at være med?

Det jeg har oplevet og set gang på gang er, at de oplever en utrolig koncentration, fællesskabs- og ansvarsfølelse. De kan også se, at orkestret nærmest ser op til børnene, for musikerne er intet uden engagerede børn. Det er inddragende, og jeg elsker at arbejde med børnene, og se hvad der sker i processen. Børnene skal være der på første strike. De skal være tændte og præcise. Vi stiller store krav, og de lever op til det. Vi skaber musik. Jeg bruger den taktik, at jeg ikke tysser på børnene undervejs, for det vil tage energien ud af det. Når jeg tæller for og musikken kører, så kommer koncentrationen helt af sig selv.

Hvad får børnene ud af at møde professionelle musikere?

Børnene ser, at det er professionelle musikere der spiller, og har en fed energi. De stråler af en lyst til at give deres bedste, og det smitter af på børnene. De sange vi spiller er komponeret af dybt professionelle sangskrivere, så det er også kvalitet, vi kommer med. Det er komplekse melodier, kompleks harmonik og rytmiske fraseringer, men også meget melodiøse sange. Børnene tager det ind og lærer at udtrykke det komplekse enkelt. Vi kan diskutere længe hvad der er let og hvad der er komplekst. Jeg tror ikke børnene skelner på den måde. Gennem vores projekt sigter vi vildt højt, og vi trækker børnene med op. Mine ambitioner er tårnhøje når jeg møder børnene, og jeg oplever, at børnene bliver stolte når de kan!

Hvorfor er musikken så vigtig for børnene?

Børnene kommer ind i musikken og bliver fanget på andre måder end de gør i andre fag. Her i dag så du hvordan nogle af de urolige drenge på første række pludselig lod sig rive med og nærmest gik i ekstase over musikken, og bare gav den hele armen. Musik er rummeligt og man kan mærke energien.  Det er koncert med børnene i centrum.

Louise Bay Larsen, 4.B Vorrevangskolen:

Hvordan er det at sidde så mange børn og synge sammen?

Det var fedt, at være så mange børn, men det var også meget varmt.
Hvad er bedste ved det?

Det bedste var at stå og synge, jeg ELSKER at synge.

Hvordan er det at synge og optræde sammen med professionelle musikere?

Det er rigtig fedt at skolebørn kan arbejde sammen med så dygtige musikker. De var gode til at rose os.

Fortæl om dine oplevelser fra koncerten?

Sangen "Krop amok" var rigtig sjov fordi vi skulle lave bevægelserne Jazz, Rock og hip hop. Da vi lavede Hip Hop hvor armene skulle i vejret, så det rigtig sejt ud at publikummerne havde armene oppe.

Var du nervøs for at optræde?
JA, jeg havde kriller i maven og var bange for at synge for så mange mennesker. Efter 2 sange gik det heldigvis over og så var jeg bare glad for at synge.

Hvad synes du var bedst?

Det hele var rigtig godt. Hvis jeg skal vælge noget ud, var det at Borgmesteren holdt tale og det at synge med så mange børn.

hvad sagde dine forældre/søskende?

De sagde at det var rigtig godt og at bandet var godt.